zondag 13 april 2008

Duits Slagschip

De Bismarck was een Duits slagschip vernoemd naar Otto von Bismarck, het zusterschip van de Tirpitz en onderdeel van admiraal Erich Raeder’s Z-Plan waarvan het derde schip, de Hindenburg niet meer voltooid. Door de Vrede van Versailles mocht Duitsland geen schepen bezitten van meer dan 10.500 ton, daardoor gingen de Duitsers in de jaren 30 kleinere slagschepen bouwen in de Deutschland-klasse. Na het Engels-Duits marineverdrag van 18 juni 1935 werd de bouw van enkele slagschepen toegestaan en de Duitsers bouwden de Scharnhorst en de Gneisenau, daarna volgden de Bismarck en Tirpitz die het verdrag ruim overtraden met hun 40.000 ton. Het ontwerp van de Bismarck was reeds van start gegaan in 1934, de kiel werd gelegd op 1 juli 1936 bij Blohm und Voss in Hamburg en op 14 februari 1939 werd te water gelaten met als eerste commandant Ernst Lindemann. Het schip was bewapend met acht kanonnen van 380 mm, twaalf van 150 mm, zestien van 105 mm, zestien van 37 mm en twaalf van 20 mm en de Bismarck had ook zes Arado A-196 watervliegtuigen aan boord. Op 19 mei 1941, rapporteerde een verkenningsvliegtuig, dat de Bismarck en de Prinz Eugen in zee gestoken waren. Onmiddellijk nadat dit bericht was ontvangen, kregen de twee Britse kruisers Norfolk en Suffolk bevel om zich naar de passage tussen IJsland en Groenland te begeven. Het zicht, dat zeer slecht was, werd bovendien op de avond van den 23ste mei door hevige sneeuwstormen tot een mijl beperkt. Niettegenstaande de storm slaagden de Suffolk en de Norfolk er in de Bismarck op te sporen en gedurende de nacht te schaduwen. Ondertussen hadden andere eenheden van de Royal Navy met grote spoed hun posities ingenomen om de vijand de pas of te snijden en tot de strijd te dwingen. Op 24 mei 1941 werd de Bismarck en de Prinz Eugen in de straat van Denemarken aangetroffen door HMS Hood en HMS Prince of Wales en de confrontatie vond plaats. Tijdens het gevecht kreeg de Hood een voltreffer en zonk waarbij slecht drie van de 1418 opvarende overleefden. Bismarck vuurt een salvo af op HMS Prince of Wales De Prince of Wales liep lichte schade op ; de Bismarck werd getroffen, waarna er brand aan boord werd waargenomen. Alle officieren en manschappen waren nu echter vast besloten om het verlies van de Hood, een der oudste slagschepen van de Engelse Marine, te wreken. Terwijl de Suffolk, de Norfolk en de Prince of Wales de Bismarck achtervolgden, naderden andere eenheden van de Home Fleet uit Noordelijke richting en uit de richting van Gibraltar. Ondertussen rapporteerden verkenningsvliegtuigen van de Fleet Air Arm en van Coastal Command koers en snelheid van de Bismarck aan de Britse schepen. Op 25 mei werd de Bismarck getroffen door vliegtuigen van de Fleet Air Arm, die van het vliegkampschip Victorious waren opgestegen. Hoewel de snelheid van de Bismarck hierdoor verminderde, zag zij, dank zij het slechte zicht, kans om het Britse eskader van zich of te schudden. Het was echter niet voor de namiddag van den 26ste mei, dat Coastal Command- en Swordfish-vliegtuigen van het vliegkampschip Ark Royal een torpedoaanval deden. Gedurende deze aanval werd de Bismarck door drie torpedo's getroffen waardoor de stuurinrichting onklaar raakte. Het schip draaide in een kringetje rond en scheen aan de genade van zijn tegenstanders te zijn overgeleverd. Gedurende de nacht volgde een torpedoaanval door Britse torpedojagers en op de 27ste mei tegen 3 uur 's morgens werd het slagschip op 600 km. ten westen van Brest aangetroffen, na over een afstand van 2625 km. te zijn achtervolgd. Het schip scheen geheel stil te liggen ; zijn geschut bleef vrij nauwkeurig en regelmatig doorvuren. Kort daarop vervolgde de Bismarck echter haar weg, doch werd bij het aanbreken van de dag opnieuw door Britse torpedojagers aangevallen. De Norfolk, die de strijd sedert het begin had meegemaakt, nam ook hieraan deel. Eindelijk, op de 27ste mei om 11 uur 's morgens, werd de Bismarck door zwaardere eenheden der Britse vloot, waaronder het slagschip Rodney en de kruiser Dorsetshire, tot zinken gebracht.

Geen opmerkingen: